La începutul anului am aflat cu mare surprindere că Primăria din comuna în care locuiesc, Gurbănești, are acces internet de mare viteză, pe fibră optică! La primărie se află o sală cu calculatoare, conectate la net prin respectiva fibră optică. Folosirea calculatoarelor costă 1 RON/oră și, de cîte ori am trecut pe acolo nu am găsit decît pe cineva care păzea liniștea și ecranele stinse. Investiția e realizată de Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale în cadrul programului „Economia bazată pe cunoaștere”.

Am aflat de la Primărie numele doamnei care se ocupă de proiect, Diana Voicu, și pe 22 februarie i-am scris un email. Iată-l integral:

Stimata Doamna,

Primaria din comuna Gurbanesti, localitate in care m-am mutat la inceputul anului trecut, este beneficiara programului dumneavoastra „Economia bazata pe cunoastere”.
In cadrul acestui program a fost instalat acces internet pe fibra optica, furnizat de Romtelecom, cu beneficiar final Primaria Gurbanesti.

Reprezint citiva locuitori ai comunei mutati din Bucuresti sau care au resedinte temporare aici si care avem o importanta experienta in programe de internet. Avem in plan dezvoltarea unor site-uri web pentru promovarea zonei, pentru e-commerce cu produse agricole ecologice sau alte proiecte de interes local.

Accesul internet e foarte dificil in zona, fiind posibil doar pe modem mobil, la viteze relativ scazute.
Am dori sa va adresam doua intrebari:
1. In ce masura e posibil sa ne conectam la punctul de acces de la Primarie? Solutia tehnica exista, e nevoie insa de acceptul dumneavoastra. (Avem o solutie posibila de a instala un router prevazut cu acces wireless la care ne putem conecta, cladirea primariei e la 150 m de locuinta mea).
2. In ce masura va puteti implica in sprijinul unor proiecte locale bazate pe internet?

Va multumim,

Florin Cojocariu
Razvan Balasa

Nu am primit nici un fel de răspuns, după o lună jumatate. În ultimul an, numai la mine pe uliță, și-au făcut case și s-au mutat, de tot sau temporar, 3 familii de „orășeni”. Toți avem idei pentru care am putea folosi netul pentru a stimula turismul sau agricultura ecologică în zonă.  Ne conectăm prin zapp sau modem mobil în timp ce la cîteva sute de metri de noi stă goală sala de calculatoare legate la fibra optică. Nimeni nu cere nici un ban, dimpotrivă, am aduce bani la bugetul local. Lua exact 5 minute să răspunzi la un mail și cîteva telefoane sau mailuri să verifici legalitatea demersului. Poate reușește cineva să-mi explice cum gîndesc administratorii proiectului „Economia bazată pe cunoaștere”  dacă trag fibră optică cîteva zeci de kilometri pînă într-o sală a primăriei care stă tot timpul goală și li se rupe total de ideea de a intra și în casele oamenilor? Economia, la fel cu cunoașterea, nu se întîmplă în Primărie. N-am verificat, aș pune însă pariu ca nici măcar la școala de vis-a-vis, aflată la 50 de metri de primărie, nu au ajuns…

Sigur, accesul internet la Gurbănești nu e tocmai problema nr 1 a țării. Descriu situația pe larg pentru că e simptomatică pentru una din problemele Guvernului: personalul de slabă calitate. Te-ai aștepta ca la MCSI programele să fie conduse de tineri entuziaști, pasionați de ce fac. Vez’ de treabă! Nimeni nu gîndește, nimeni nu e entuziasmat de ceva, toți execută mecanic și au o mare durere în cursul săptămînii viitoare în ce privește finalitatea. Toți bifează căsuțe pe rapoarte. Asta e finalitatea pentru ei. Iar tipul ăsta de cultură are implicații cu mult mai grave decît lipsa de internet prin vreo comună oarecare.