Cîteva scenarii:

  • Referendumul pentru revizuirea Constituției se ține în toamnă, cu prag de 50%, cu proiectul USL de revizuire a Constituției. Șansele acestuia de a fi validat sînt aproape nule. PSD își stabilește candidat la prezidențiale sau îl susține în continuare pe Antonescu, chiar în condițiile în care Președintele va avea aceleași atribuții ca și acum și va avea puterea de a forța majorități guvernamentale. Mai mult ca sigur însă, PSD va avea candidat propriu la prezidențiale. Probabil, pe Ponta.
  • Referendumul pentru revizuirea Constituției se ține în toamna lui 2014, cu prag de 30%. Indiferent dacă referendumul e validat sau nu, pentru PSD va fi prea tîrziu pentru a-și schimba candidatul prezidențial. Astfel, Crin Antonescu și PNL își pot demobiliza electoratul pentru a rămîne cu actuala Constituție și cu actualele atribuții prezidențiale. Dacă referendumul nu e validat, PSD îl poate acuza pe Antonescu de boicot și are astfel motiv să schimbe candidatul, Însă e greu de crezut că o astfel de schimbare pe ultima sută de metri are timpul necesar pentru a fi cunoscută și însușită și de electoratul PSD. Este extrem de riscant, aproape sinucigaș, pentru PSD să aștepte un deznodămînt asupra Constituției în toamna lui 2014.
  • Referendumul se ține în toamna acestui an, cu prag de 50%, iar proiectul de Constituție este negociat și agreat de întreaga clasă politică și de societatea civilă. O înțelegere tripartită, Băsescu-PSD-PNL, poate duce la validarea referendumului chiar și cu prag de 50%. Este însă extrem de greu de crezut că se va ajunge la o asemenea înțelegere.
  • Alegerile prezidențiale din 2014 se țin pe actuala Constituție, urmînd să avem un Președinte cu actualele atribuții constituționale și mandat de 5 ani. În primăvara sau toamna lui 2015 se trece prin Parlament un proiect de revizuire a Constituției, care apoi este aprobat prin referendum cu prag de 30%. Președintele ales va negocia cu forțele politice o majoritate de două treimi pentru trecerea Constituției și o alianță post-alegeri 2016. Aici sînt multe calcule de făcut. PSD are 38% mandate, PNL are 26%, PDL are 13% (nu va prinde 2016 – este în plină dezintegrare, PPDD are 11% –  idem, UDMR are 5% iar PC are 4%. Președintele ales în 2014 poate promite guvernarea de după 2016 unei alianțe de 2/3 în schimbul votului pentru Constituție. În negocieri pot fi folosite multe arme (legea electorală, Curtea Constituțională etc). De exemplu, o majoritate de 51% poate șantaja restul pentru votul pe Constituție amenințînd că va trece o lege electorală cu vot majoritar (”Dacă vreți proporțional, ca să intrați și voi în Parlament, votați Constituția”). Deși sînt destule șanse ca pînă atunci în Parlament să mai avem doar două partide (PSD și PNL) și UDMR-ul. După ce Antonescu va fi executat de colegii săi de partid, vor fi împinși în față Tăriceanu sau Johannis, urmînd ca unul dintre cei doi să preia ștafeta alianței cu PSD sau a ”dreptei unite”. Noul Președinte, ales în 2014, mai are un instrument de șantaj, referendumul cu 30% prag. Și îl va folosi, în condițiile în care la început de mandat Președintele are popularitate ridicată. Cu popularitate ridicată, majoritate în Parlament, dreptul de organiza referendumuri cu prag de 30% și puterea de a forța majorități parlamentare după alegerile din 2016, Președintele are suficiente instrumente de negociere pentru a încerca trecerea unei noi Constituții în 2015.

Mișcarea Populară trebuie să-și caute de acum prezidențiabilul și să-și facă toate scenariile posibile pentru 2014-2016. Și trebuie să se gîndească cum va negocia între cele două tururi prezidențiale (ideal ar fi să aibă un candidat în turul 2, însă este extrem de greu), la o posibilă revizuire a Constituției în 2015 și după parlamentarele din 2016. Cu inteligență și noroc, poate obține trecerea unor măsuri importante, de dreapta, și ceva funcții centrale și locale. Circumstanțele și strategia cer renunțarea la politicieni maximaliști. Veți vedea. Cu un Președinte puternic și pesedist la Cotroceni, va trebui să învățăm negocierea, damage managementul și obiectivele limitate. Mișcarea Populară va trebui să lucreze încet dar sigur la eliminarea concurenților politici. Cu PDL e simplu, cu PNL va fi mai complicat. Fiindcă PNL e puternic, e pe cai mari și vrea același lucru, eliminarea concurenților politici. Mișcarea Populară are însă un atu și o oportunitate. Atuul e Băsescu, oportunitatea e deranjul din PNL după ce Antonescu va rata prezidențialele.

Una peste alta, pînă cel devreme în 2019 vom avea Președinte relativ puternic, cu atribuțiile de acum. Acesta nu se va numi Crin Antonescu. Se va numi….

PS. Nu vom avea referendum de aprobare a Constituției simultan cu alegerile prezidențiale însă vom avea sigur un referendum la prezidențialele din 2014.

PS2. Scrie în Constituție că mandatul prezidențial se prelungește în caz de catastrofă. Dacă este ales, Crin Antonescu va fi Președinte pe viață, el fiind motivul prelungirii propriului mandat pînă cînd motivul va dispărea.